Tarikh :
18 April 2013
Masa : 60 minit
Masa : 60 minit
Hari
: Khamis
Bil Murid : 14 Orang
Kelas : 4 Maju
Bil Murid : 14 Orang
Kelas : 4 Maju
Tajuk : Benda Hidup
Mempunyai Keperluan Asas
Sub Tajuk : Keperluan Asas
Tumbuhan.
Objektif : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran
murid dapat,
1. Menyatakan
keperluan asas bagi tumbuhan iaitu air, udara dan cahaya matahari.
Pengetahuan Sedia Ada :
Tumbuhan adalah benda hidup.
Konsep :
Tumbuhan memerlukan air , udara dan cahaya matahari untuk terus
hidup
Bahan : Lembaran kerja, anak pokok, gambar
Nilai :
berani, rasional, bekerjasama
Kemahiran : memerhati,
mengelas, berkomunikasi, meramal, membuat inferens
Langkah/Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran
Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
5 minit
|
Guru memberi teka-teki kepada
murid.
|
1. Guru memberi teka-teki
kepada murid.
Pada suatu hari, kedai buah-buahan milik Pak Abu
terbakar dan semuanya hangus. Namun ada 3 jenis buah-buahan yang terselamat.
Cuba teka buah apakah yang terselamat dari kebakaran tersebut? Dan mengapa ia terselamat ?
2. Guru memita murid menjawab
teka teki yang diberi.
3. Guru memberi jawapan
kepada murid.
· Jawapannya:
1. buah cempedak di luar pagar 2. buah keranji di dalam perahu 3. pisang emas dibawa belayar |
1. Murid mendengar teka-teki yang dberikan.
2. Murid cuba menjawab teka
teki yang diberi oleh guru.
|
KPS
Mendengar
Berkomunikasi
Meramal
Nilai Murni
Berani
Rasional
|
Langkah 1
10 minit
|
Guru mencungkil imaginasi
murid tentang keperluan asas tumbuhan untuk hidup.
· Air
· Udara
Cahaya
matahari.
|
1. Guru
bersoaljawab dengan murid
2. Guru
menunjukkan dua keping gambar pokok.
·
Pernahkah kamu melihat tumbuhan yang layu?
·
Apakah punca tumbuhan layu?
·
Bagaimanakah tumbuhan
dalam gambar 1 hidup dengan subur.
2.Sumbangsaran antara guru
dan murid.
|
1. Murid menjawab soalan guru
dengan pengetahuan sedia ada murid.
2.Sumbangsaran antara murid
dan guru.
|
BBM
Kad gambar
KPS
1.Memerhati
2.Mendengar
Nilai Murni
Berani
|
Langkah 2
10 minit
|
Mengenal pasti keperluan asas tumbuhan.
|
1. Guru menyakan soalan kepada murid.
·
Adakah tumbuhan memerlukan makanan?
·
Adakah keperluan asas tumbuhan sama dengan
keperluan asas manusia dan haiwan?
·
Apakah keperluan asas bagi tumbuhan?
2. Guru mengedarkan lembaran
kerja 1 dan 2.
3. Guru memintan murid
menjawab lembaran kerja yang diberikan.
4. Guru mengutip semula
lembaran kerja.
|
1. Murid menjawab soalan guru
2. Murid menjawab lembaran kerja yang
diberi.
3. Murid menghantar semula
lembaran kerja kepada guru.
|
BBM
Lembaran kerja 1 dan 2
|
Langkah 3
15
|
Penjelasan lanjut tentang
pelajaran
|
1. Guru
menyediakan 4 pasu tumbuhan daripada
pembelajaran yang lepas.
Anak benih A
Tidak disiram dengan air
Anak benih B
Ditutup dengan plastik
Anak benih C
Diletakkan di dalam kotak
Anak benih D
Disiram dan di letakkan di
tepi tinggkap.
2. Berdasarkan situasi
tumbuhan, murid di minta menjawab soalan pada lembaran kerja yang disediakan
mengikut kumpulan yang diberikan.
3. Guru bersoaljawab dengan
murid.
·
Bolehkah anak di pasu A
hidup dengan subur.
·
Adakah anak benih di pasu B
hidup dengan subur?
·
Adakah anak benih di pasu C
hidup dengan subur?
·
Adakah anak benih di pasu D
hidup dengan subur?
·
Berikan inferens kamu
mengapa anak benih di pasu A, B dan C tidak hidup dengan subur ?
·
Berikan inferens kamu mengapa anak benih di pasu
D hidup dengan subur ?
|
1. Murid memerhatikan pasu
yang telah dilakukan pada pembelajaran yang lepas.
2. Murid melakarkan situasi
tumbuhan pada lembaran kerja yang diberikan oleh guru.
3. Murid menjawab soalan guru berdasarkan
hasil penyiasatan terhadap pasu A, B, C dan D secara berkumpulan.
3. Murid membuat inferens
berdasarkan penyiasatan.
|
KPS
Meramal
Membuat inferens
Memerhati
BBM
Lembaran kerja
Pasu A, B, C dan D
Nilai Murni
Berani
Bekerjasama
Mencintai alam sekitar
|
Penutup
5 minit
|
Air, udara, dan
cahaya matahari sangat penting untuk tumbuhan.
|
1. Guru mengimbas kembali tentang tajuk.
2. Guru membuat rumusan
tentang tajuk pelaran kepada murid .
3. Guru memberi latihan kepada
murid.
|
1. Murid
mendengar penerangan guru.
2. Murid melakukan latihan
di rumah.
|
BBM
Buku Aktiviti Sains Tahun 4.
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment