Tarikh : 25 Oktober 2012
Masa : 60 minit
Hari : Khamis
Bil Murid : 22 Orang
Kelas : 4 Maju
M/ Pel : Sains
Masa : 60 minit
Hari : Khamis
Bil Murid : 22 Orang
Kelas : 4 Maju
M/ Pel : Sains
Tajuk : Benda Hidup Mempunyai
Keperluan Asas
Sub Tajuk : Keperluan Asas Manusia
Objektif : Pada akhir sesi pengajaran dan pembelajaran
murid dapat,
1. Mengenal
pasti keperluan asas bagi manusia.
Pengetahuan Sedia Ada : Murid-murid telah mempelajari
tentang manusia semasa
Tahun 3.
Konsep : Manusia memerlukan
makanan, minuman, udara dan tempat berlindung.
Bahan :
Nilai :
Kemahiran : mengeksperimen,
mengelas, berkomunikasi,
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti
Guru
|
Aktiviti
Murid
|
|||
Set Induksi
|
Keperluan asas manusia
|
1. Guru menunjukkan beberapa contoh
makanan di hadapan kelas.
2. Guru bersoal jawab dengan murid.
· Apakah yang kamu dapat
perhatikan?
3. Guru melakonkan
situasi gaya seseorang sedang kelaparan.
4. Guru bersoal jawab
dengan murid
·
Apakah yang sedang
berlaku kepada cikgu?
·
Apakah yang perlu cikgu lakukan supaya tidak kelaparan?
·
Kenapa cikgu perlu makan?
·
Sekiranya kita tidak makan, apakah yang akan
terjadi kepada kita?
|
1. murid memerhati makanan yang ditunjukan oleh guru.
2. murid menjawab soalan guru.
3. Murid memerhati situasi lakonan guru.
4. murid menjawab soalan guru berkaitan lakonan guru.
·
Sakit perut kerana lapar.
·
Makan nasi dan minum air
·
Supaya tidak lemah dan sakit.
·
Akan meninggal dunia , kurus dan sakit.
|
BBM
Botol minuman yang berisi
air, Sebungkus Mee
KPS
Memerhati
Meramal
Nilai Murni
Berani
Bekerjasama
|
Langkah 1
|
Mengenal
pasti keperluan asas manusia.
· makanan
· air
· udara
· tempat tinggal
|
1. Guru membahagikan murid
kepada 4 kumpulan.
2. Setiap kumpulan diberi
satu tajuk berkenaan topik.
Kumpulan 1
· Berikan
kesan atau akibat jika manusia tidak mendapat makanan secukupnya.
Kumpulan 2
· Berikan
kesan jika manusia tidak mendapat minuman secukupnya.
Kumpulan 3
· Berikan
kesan jika manusia tidak mendapat udara yang bersih.
Kumpulan 4
Berikan kesan jika manusia
tidak mempunyai tempat tinggal yang sesuai.
3. Guru meminta wakil setiap
kumpulan untuk membentangkan hasil perbincangan mereka di hadapan kelas.
4. Guru berbincang dengan
murid tentang hasil pembentangan.
|
1. Murid bergerak ke dalam
kumpulan masing-masing.
2. Murid berbincang
tentang soalan yang diberi oleh guru di dalam kumpulan.
3. Seorang dari setiap
kumpulan membentangkan hasil perbincangan mereka di hadapan.
4. Murid mendengar dengan
teliti hasil perbincangan mereka.
5.Sumbangsaran antara guru
dan murid.
|
KPS
Berkomunikasi
Mentafsir maklumat
Meramal
Nilai Murni
Bekerjasama
Berani
|
Langkah 2
|
Penjelasan lanjut tentang
pelajaran
|
1. Guru menayangkan tayangan
berkenaan tajuk menggunakan CD interaktif.
2. Guru meminta murid
menjawab soalan yang dipamerkan.
·
Soalan berbentuk
interaktif. Murid memilih jawapan yang betul berdasarkan jawapan yang telah
diberi.
3.Sumbangsaran di antara guru
dan murid.
|
1. Murid memerhati tayangan
LCD.
2. Murid menjawab soalan yang
diberikan melalui CD interaktif yang dipaparkan.
3.Sumbangsaran antara murid
dan guru.
|
|
Langkah 3
|
Mengenal
pasti keperluan asas manusia.
· makanan
· air
· udara
· tempat tinggal
|
1. Guru mengedarkan lembaran
kerja.
2. Guru meminta murid membuat
lembaran kerja.
3. Guru mengumpul semula
lembaran kerja yang diberi.
|
1. Murid menjawab lembaran
kerja yang diberi.
2. Murid menghantar lembaran
kerja yang diberi oleh guru.
|
BBM
Lembaran kerja
KPS
Mengelas.
|
Penutup
|
Tayangan video pendek yang
berkaitan dengan tajuk.
|
1. Guru menayangkan tayangan
video pendek tentang manusia yang tidak mendapat makanan yang secukupnya.
2. Guru meminta murid membuat
kesimpulan tentang tajuk pelajaran.
|
1. Murid memerhatikan
tayangan video pendek.
2. Murid memberikan
kesimpulan tentang tajuk pelajaran.
3.Sumbangsaran antara murid
dan guru.
|
KPS
Memerhati
Membuat kesimpulan
BBM
Video pendek
Nilai Murni
Bersyukur
Berani
|
Refleksi :
No comments:
Post a Comment